Waichichi zwart 2
Banner test 2

Opbouw van de dag

_MG_9380-EditWanneer we een zweethut doen, is dat van ’s ochtends 10 uur tot ’s avonds ongeveer 22 uur. Daarvan zitten we niet de gehele dag in de zweethut. Alle voorbereidingen die nodig zijn voor de ceremonie en op de plek, doen we die dag samen met de groep. Hierdoor heb je tijd om aan te komen en vertrouwd te raken op de plek, met de groep, met de sfeer, etc. We gaan hout hakken, sprokkelen, zagen, de tipi opzetten, alvast eten klaarmaken voor de avond, de hut bedekken met dekens, de ceremonieplek mooi maken, etc. We zijn buiten, in een natuurlijke omgeving.

Als we klaar zijn met alle praktische voorbereidingen, kunnen we beginnen met het ceremoniële gedeelte. In grote lijnen bestaat dat uit: een stenenceremonie, het aansteken van het vuur, een periode van rust bij het vuur terwijl de stenen worden opgewarmd, en als de stenen heet genoeg zijn geworden kunnen we de zweethut in

afdekken van de hutDe vuurman of vuurvrouw heeft dan al een bouwwerk van hout gemaakt op de vuurplek, waar bovenop we de stenen neerleggen met de stenenceremonie.

De stenen zijn de oudste wezens hier op Aarde. Ze komen uit het diepste van de Aarde, en worden verwarmd door het vuur, wakker gemaakt, en komen later in het midden van de zweethut te liggen. Om deze voorouders met wakkerheid en respect tegemoet te treden, doen we de stenenceremonie. We verbinden iedere steen die we neerleggen met een deel van het bestaan, met iets dat ons dierbaar is, ons kracht geeft en inspireert, of juist met iemand die genezing nodig heeft. Met de intentie die ons het meest aan het hart gaat. Voor jezelf, een specifiek iemand, of voor het grote geheel. Zo betrekken we ook onszelf en onze persoonlijke spirituele verbindingen in de ceremonie – net zoals de stenen dat doen.

Hierna steken we het vuur aan, met veel vuur, veel gekkigheid en met zingen en trommelen.

Gedurende de tijd dat het vuur brandt, en de stenen opgeladen worden, hebben we een tijd van rust. In deze periode maken we ook tabakszakjes (een snoer van kleine gekleurde zakjes met tabak erin waar je je persoonlijke gebeden aan verbindt, deze neem je mee in de zweethut en hang je daar op) en word je ook nog gesmudged (reiniging met salierook).

Als de stenen roodgloeiend zijn geworden, kunnen we de hut in.

De ceremonie bestaat uit 4 rondes, waarin we telkens nieuwe stenen binnenkrijgen, die in het midden van de hut komen te liggen, waarna de deur dichtgaat en wij die ronde in de zweethut beleven. Aan het eind van de ronde gaat de deur weer open en stroomt er koele lucht naar binnen , en krijgen we wat te drinken. Zo gaat dat 4 keer.

Iedere ronde staat in verbinding met één van de 4 windrichtingen, Noord Oost Zuid en West, en zo maken we de cirkel rond.

Daarna kruipen we de zweethut uit. Soms is dat een nieuwe geboorte. Is alles nieuw en wonderbaarlijk, onbepaald en vol schoonheid. Meestal wil je de eerste momenten alleen nog maar op de grond liggen en naar de wolken of de sterren kijken.kookpotje

We eten gezamenlijk, vaak een overvloed aan heerlijks, en komen nog meer bij. Hierna ruimen we rustig de boel op (dekens, afwas) en sluiten af. We besteden hier niet veel woorden aan, zodat de ceremonie in eigen tempo kan doorwerken en zijn uitwerking hebben.

We zijn ongeveer om 22 uur klaar.

Wanneer je op de locatie in Hilvarenbeek bent, kun je blijven overnachten als je dat wilt, in de tipi of in eigen tentje. Dat is een aanrader wanneer je nog ver zou moeten rijden, of sowieso als je nog even in deze energie wilt blijven en niet alert op de snelweg hoeft te zijn. En in dat geval ruimen we de volgende ochtend op.

Ook op Venwoude kun je eventueel blijven overnachten, maar dat is dan op individuele basis en dit moet je zelf bij het centrum reserveren, en ook bij hun afrekenen.

Voor info en/of opgave: E-mail info@zweethut.nl

Copyright © 2008 zweethut. All rights reserved